Het is de week van de werkstress 2020, en juist nu, in de 2e coronagolf, neemt de beleving van werkstress en ontevredenheid toe bij medewerkers en managers. Dat tonen de wekelijkse enquêteresultaten van meer dan 50 Nederlandse organisaties en 3500 professionals. De extremere pieken worden veroorzaakt door stressoren zoals werkdruk en een verstoorde werk-privé balans. Maar de data tonen ook onze energiebronnen, relaties met collega’s spannen daarbij de kroon.

  1. Alle cijfers, trends en aanbevelingen worden uitgelicht in het Werkstress data rapport van 2DAYSMOOD. Dat is hier in te zien (PDF).
  2. In dit artikel lees je een samenvatting van de belangrijkste lessen uit het rapport (scroll voor Word versie en bijlagen).

Wij hopen organisaties (en jullie online lezerspubliek) te inspireren om aandacht te besteden aan werkstress. Is dit interessant voor jullie? Lees verder en deel het nieuws!

Waarom dit rapport?
Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben we te maken met onzekerheid, waakzaamheid en eenzaamheid. We gebruiken fysieke en mentale energiebronnen om deze gevoelens het hoofd te bieden. Maar als deze bronnen uitgeput raken ervaren we werkstress en komen we in de gevarenzone voor burn-outs. Welke invloed heeft dit op ons werk en welzijn? En hoe kunnen we onze energie weer aanvullen?

Als kennispartner van OVAL tijdens de Week van de Werkstress heeft 2DAYSMOOD diverse data geanalyseerd over werkstress tijdens de coronaperiode. Daarnaast doen onze werkgeluk experts, op basis van de inzichten, aanbevelingen.

15 Seconden survey

Om organisaties te helpen met het realiseren van gelukkige medewerkers heeft 2DAYSMOOD, een HR Tech startup uit Utrecht, een realtime meetmethode ontwikkeld. Met een aantrekkelijke, anonieme 15 seconden survey en een slim analyseplatform creëren organisaties een continue interne feedbackloop. Voor het management, HR én de medewerker zelf biedt de wetenschappelijk onderbouwde enquêtesoftware concrete handvatten om de werksfeer te verbeteren.
Inmiddels helpt 2DAYSMOOD diverse bedrijven, klein en groot, met het ontwikkelen van een positiever werkklimaat. Zo werd spoornetbeheerder ProRail begin dit jaar klant met bijna 4500 medewerkers. Daarnaast werkt het team samen met software leveranciers, gemeenten, en instellingen in het onderwijs en de zorg. Deze laatste twee sectoren kampen momenteel met grote HR uitdagingen. Denk aan personeelstekorten, een hoog verloop en hoge werkdruk.

Investeren in mensen
Aan het begin van de zomer is bekend geworden dat 2DAYSMOOD een nieuwe investering heeft opgehaald van 360.000 euro. Volgens oprichters Martin Meulenkamp en Jan Pronk heeft hun bedrijf de groei simpelweg te danken aan de kracht van de meetmethode. “Het meten gebeurt snel, continu en op een leuke manier. Je haalt daarmee feedback naar boven die betrouwbaar en relevant is. Managers die ons online analyseplatform gebruiken, zien met name de slim aangeboden data als een enorm voordeel. Met cijfers op zak kun je ‘softe onderwerpen’ zoals werkgeluk of werkstress, toch meer daadkracht geven. Naar je medewerkers toe, of naar het management om middelen vrij te maken.” aldus CEO Martin Meulenkamp.

Toch is een goed product ontwikkelen vaak niet voldoende. Jan Pronk vult aan: “We hebben ingezet op een complementair team met verschillende expertises en leeftijden. Iedereen werkt vanuit passie en verantwoordelijkheid. Dat geeft nét die extra energie en positieve vibe in ons eigen kantoor en richting (potentiële) klanten.” De investering wordt dan ook gestoken in nieuwe talenten. “Met name in mensen die gaan helpen het product verder te ontwikkelen en mensen die onze klanten nog meer gaan ondersteunen,” vertelt Meulenkamp. “We helpen klanten om alle data die ze over de eigen organisatiecultuur binnenkrijgen, te vertalen naar acties. Bij zo’n data-gedreven aanpak is het namelijk essentieel om op de juiste momenten het gesprek face-to-face aan te gaan.”

Toekomstplannen
De komende tijd hoopt 2DAYSMOOD ook internationaal verder te groeien door de samenwerking met Amerikaanse en Australische partners uit te breiden. De eerstvolgende productvernieuwing die daarbij zal helpen is de koppeling tussen employee happiness en de KPI’s van een bedrijf. In het analyseplatform van 2DAYSMOOD kunnen organisaties de data over ontevredenheid, stress en betrokkenheid direct gaan koppelen aan hun eigen Key Performance Indicators. Denk aan
cijfers over het verloop en het ziekteverzuim. Diverse wetenschappelijke onderzoeken bewezen ook al dat er een positieve relatie bestaat tussen deze onderwerpen. Met de KPI koppeling kunnen directies ontdekken welke forse kosten ze kunnen besparen als ze investeren in het welzijn van hun medewerkers. Welke directeur wil nou niet zo’n win-win situatie op de werkvloer?

ANDERE POSTS

Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community

Dialogue Trainer CES Innovation Award 2023!

Dialogue Trainer CES Innovation Award 2023!

Dotslasher DialogueTrainer is ‘s werelds eerste digitale simulatieplatform dat grote groepen traint en de ROI op soft skills-trainingen meetbaar maakt. DialogueTrainer biedt daarmee een praktische en wetenschappelijke basis voor service, sales, werkcoördinatie en snelle onboarding. Op CES 2023, de grootste en meest invloedrijke tech-beurs ter wereld, heeft de internationale markt hiermee kennis kunnen maken.

Dytter bij Samen Sterk op SBS6

Dytter bij Samen Sterk op SBS6

Dytter (./400) was te gast bij Samen Sterk op SBS 6, deze aflevering is uitgezonden op 18 december. Founder André Piso vertelt over het oprichten van Dytter en hoe Dytter te werk gaat om de zorg te veranderen.

Dotslash Drommedaris geopend

Dotslash Drommedaris geopend

Op 23 november werd de ./DROMMEDARIS feestelijk geopend. Hiermee komt 4.000 m2 extra kantoorruimte beschikbaar voor startups & scaleups in Utrecht.

Dotslasher DialogueTrainer wint CES innovation award 2023

Dotslasher DialogueTrainer wint CES innovation award 2023

Dotslasher DialogueTrainer heeft de CES innovation award gewonnen op 13 oktober 2022. De CES innovation award wordt jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die zich onderscheiden op het gebied van design en technologie. Op 13 oktober werden de Nederlandse winnaars bekend gemaakt in de Beurs van Berlage, in Amsterdam. In januari zal Dialogue Trainer haar innovatieve trainingen presenteren op het jaarlijks event van CES in Las Vegas voor een wereldwijd publiek.

Rabobank Regionale Duurzame Innovatiedag

Rabobank Regionale Duurzame Innovatiedag

Wil jij je laten inspireren door duurzame en innovatieve koplopers in onze regio en met andere ondernemers in gesprek gaan over duurzaamheid en innovatie in je bedrijfsvoering? Dan nodigt Rabobank je van harte uit voor de Regionale Duurzame Innovatiedag op woensdag 9 november.