Wat zou je als bestuurder, investeerder of aandeelhouder kunnen leren van de visie op medewerkerstevredenheid van 2DAYSMOOD? Dat gaat Joost van Klink je in deze blog uitleggen. Sinds 2019 geeft Joost wekelijks groeiadvies aan 2DAYSMOOD als strategische en betrokken sparringspartner.

De samenwerking tussen Joost en 2DAYSMOOD is opgebloeid via het corporate partnerschap tussen Dotslash Utrecht (waar 2DAYSMOOD is gehuisvest) en SHV (voormalige werkgever van Joost). De klik was zo sterk, dat Joost besloot zijn carrière bij de ‘corporate’ af te ronden en zichzelf verder te ontwikkelen door terug te gaan naar de basis van ondernemen: start-ups en scale-ups helpen met groeien!

Met zijn vers opgedane kennis bij 2DAYSMOOD en jarenlange ervaring, heeft hij nu een boodschap voor de grotere spelers op de bedrijvenmarkt.

Overnames: een logisch onderdeel van de groeistrategie, dat helaas vaak faalt

Joost: “Na 30 jaar in het Nederlandse bedrijfsleven heb ik veel bedrijfsovernames van dichtbij gezien. Naast organische groei via het openen van filialen, het trekken van nieuwe klanten of het vergroten van de ‘share of wallet’ bij bestaande klanten, zijn overnames een logisch onderdeel van de groeistrategie van bedrijven.
Groei door overnames heeft voordelen: in één stap kan een bedrijf veel extra klanten toevoegen, een nieuwe markt betreden of haar marktaandeel vergroten, terwijl de bestaande ‘backoffice’ efficiënter kan worden ingezet. Een hefboomeffect voor de financiële resultaten. Op papier althans……

Helaas behalen in de realiteit veel van de overnames niet het beoogde resultaat. Ongeveer 70% van de overnames voldoet niet aan de verwachtingen of heeft zelfs een negatieve impact op de financiële resultaten. Bedrijven die ervaring hebben in het doen van overnames halen betere percentages. Zij weten hoe belangrijk een goed vooronderzoek (of ‘due diligence’) is.”
Een goed vooronderzoek en integratieplan helpt

“In een goed onderzoek moeten niet alleen de financiële, juridische en commerciële zaken van het ‘target’ goed worden doorgelicht, maar moet er ook aandacht zijn voor de bedrijfscultuur en het management. Bij kennisintensieve bedrijven is het van belang zogenaamde key employees te identificeren: medewerkers die zich vaak net onder de hoogste managementlaag bevinden en inhoudelijk van de hoed en de rand weten en veel klanten aan zich hebben gebonden. Loopt deze ‘ruggegraat’ ontevreden de deur uit, dan koop je alsnog een lege huls!

Naast een goed onderzoek is een integratieplan belangrijk. Wie gaat welke actie nemen om het overgenomen bedrijf goed aan te sluiten en te zorgen dat de klanten en medewerkers blijven? Ook het monitoren en bijsturen van het integratieplan is van belang. Wat gebeurt er werkelijk in de eerste 100 dagen na de overname? Hoeveel impact heeft de overname op de stress en ontevredenheid in de organisatie, op specifieke locaties, afdelingen en teams?”

De tool van 2DAYSMOOD leidt tot een beter vooronderzoek en integratieproces

“Nu ik als adviseur in aanraking ben gekomen met de door 2DAYSMOOD ontwikkelde real-time meting van medewerkerstevredenheid en de eNPS (employee Net Promotor Score), ben ik ervan overtuigd dat deze strategische tool een belangrijke rol kan spelen in overname processen.
Vóór een overname kan de medewerkerstevredenheid en de eNPS belangrijke input leveren voor de besluitvorming: nemen we het bedrijf inderdaad over en zo ja, tegen welke waarde? Tijdens de integratie geeft de tool goed inzicht in hoe het integratieplan verloopt en waar moet worden bijgestuurd.

Aangezien een meting van de medewerkerstevredenheid en de eNPS eenvoudig en snel te regelen is, zeg ik: bedrijf overnemen? Meet de medewerkerstevredenheid voordat je je handtekening zet!”

ANDERE POSTS

Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community

Online Marketeer

Online Marketeer

Bij Grit Agency zijn wij op zoek naar een Online Marketeer die ons team komt versterken! Wij werken voor opdrachtgevers in een grote verscheidenheid aan branches. Wel hebben onze opdrachtgevers allen gemeen dat ze intelligente, innovatieve B2B producten of diensten bieden.

Sales Representative (parttime & fulltime)

Sales Representative (parttime & fulltime)

Als sales eepresentative bij Grit verzamel je voor de klant waardevolle informatie en wat dat is, stemmen we vooraf met onze opdrachtgevers af. Net als met wie zij graag aan tafel willen zitten.

Recruitment CRO Specialist

Recruitment CRO Specialist

Ben jij een ervaren T-shaped marketeer met ervaring in CRO? Ben je ready om je kennis op tactisch en operationeel vlak uit te breiden? Meet Direct Impact – de beste in marketing tech. Met een club van experts help jij bedrijven in de werving & selectie- en detacheringsbranche bloeien. We houden ervan om mensen te helpen en te inspireren om actie te ondernemen om hun doelen te bereiken. Wij zetten geen mensen weg. We zorgen voor een plek waar je een team versterkt en zelf tot bloei komt.

eCommerce Manager NL

eCommerce Manager NL

Voor een mooie en online snel groeiende opdrachtgever zijn wij op zoek naar een eCommerce Manager. Als eCommerce manager ben jij verantwoordelijk voor de conversie, merchandising, content en branding strategie van de verschillende webshops van onze opdrachtgever.

Talentscouts

Talentscouts

We zijn op zoek naar 2 talenscouts om onze klanten in turbo-mode te helpen aan de juiste kandidaten. Jij bent een ster in het vinden van de juiste match.

Full-stack Develop

Full-stack Develop

You will be part of team tech of THE leading marketing technology agency in Utrecht.
You will have one of the highest impact-per-effort possible in the industry. Thus making a huge amount of Impact and having a shitload of fun while executing.

Recruiter

Recruiter

We zijn op zoek naar 2 recruiters om onze klanten in turbo-mode te helpen aan de juiste kandidaten. Jij bent een ster in het vinden van de juiste match.

Support Specialist

Support Specialist

Ben jij ambitieus, resultaatgericht en wil je meebouwen aan de groei van Watermelon? Blijf lezen!

Utrechtse startup Reditus lanceert op AppSumo.

Utrechtse startup Reditus lanceert op AppSumo.

Reditus is een partner management tool voor SaaS bedrijven, het helpt met het vinden en managen van partners doormiddel van de marketplace feature. Ondertussen zijn ze al begin Juni gelanceerd met hun product op de Amerikaanse deal site AppSumo.

X