Wat zou je als bestuurder, investeerder of aandeelhouder kunnen leren van de visie op medewerkerstevredenheid van 2DAYSMOOD? Dat gaat Joost van Klink je in deze blog uitleggen. Sinds 2019 geeft Joost wekelijks groeiadvies aan 2DAYSMOOD als strategische en betrokken sparringspartner.

De samenwerking tussen Joost en 2DAYSMOOD is opgebloeid via het corporate partnerschap tussen Dotslash Utrecht (waar 2DAYSMOOD is gehuisvest) en SHV (voormalige werkgever van Joost). De klik was zo sterk, dat Joost besloot zijn carrière bij de ‘corporate’ af te ronden en zichzelf verder te ontwikkelen door terug te gaan naar de basis van ondernemen: start-ups en scale-ups helpen met groeien!

Met zijn vers opgedane kennis bij 2DAYSMOOD en jarenlange ervaring, heeft hij nu een boodschap voor de grotere spelers op de bedrijvenmarkt.

Overnames: een logisch onderdeel van de groeistrategie, dat helaas vaak faalt

Joost: “Na 30 jaar in het Nederlandse bedrijfsleven heb ik veel bedrijfsovernames van dichtbij gezien. Naast organische groei via het openen van filialen, het trekken van nieuwe klanten of het vergroten van de ‘share of wallet’ bij bestaande klanten, zijn overnames een logisch onderdeel van de groeistrategie van bedrijven.
Groei door overnames heeft voordelen: in één stap kan een bedrijf veel extra klanten toevoegen, een nieuwe markt betreden of haar marktaandeel vergroten, terwijl de bestaande ‘backoffice’ efficiënter kan worden ingezet. Een hefboomeffect voor de financiële resultaten. Op papier althans……

Helaas behalen in de realiteit veel van de overnames niet het beoogde resultaat. Ongeveer 70% van de overnames voldoet niet aan de verwachtingen of heeft zelfs een negatieve impact op de financiële resultaten. Bedrijven die ervaring hebben in het doen van overnames halen betere percentages. Zij weten hoe belangrijk een goed vooronderzoek (of ‘due diligence’) is.”
Een goed vooronderzoek en integratieplan helpt

“In een goed onderzoek moeten niet alleen de financiële, juridische en commerciële zaken van het ‘target’ goed worden doorgelicht, maar moet er ook aandacht zijn voor de bedrijfscultuur en het management. Bij kennisintensieve bedrijven is het van belang zogenaamde key employees te identificeren: medewerkers die zich vaak net onder de hoogste managementlaag bevinden en inhoudelijk van de hoed en de rand weten en veel klanten aan zich hebben gebonden. Loopt deze ‘ruggegraat’ ontevreden de deur uit, dan koop je alsnog een lege huls!

Naast een goed onderzoek is een integratieplan belangrijk. Wie gaat welke actie nemen om het overgenomen bedrijf goed aan te sluiten en te zorgen dat de klanten en medewerkers blijven? Ook het monitoren en bijsturen van het integratieplan is van belang. Wat gebeurt er werkelijk in de eerste 100 dagen na de overname? Hoeveel impact heeft de overname op de stress en ontevredenheid in de organisatie, op specifieke locaties, afdelingen en teams?”

De tool van 2DAYSMOOD leidt tot een beter vooronderzoek en integratieproces

“Nu ik als adviseur in aanraking ben gekomen met de door 2DAYSMOOD ontwikkelde real-time meting van medewerkerstevredenheid en de eNPS (employee Net Promotor Score), ben ik ervan overtuigd dat deze strategische tool een belangrijke rol kan spelen in overname processen.
Vóór een overname kan de medewerkerstevredenheid en de eNPS belangrijke input leveren voor de besluitvorming: nemen we het bedrijf inderdaad over en zo ja, tegen welke waarde? Tijdens de integratie geeft de tool goed inzicht in hoe het integratieplan verloopt en waar moet worden bijgestuurd.

Aangezien een meting van de medewerkerstevredenheid en de eNPS eenvoudig en snel te regelen is, zeg ik: bedrijf overnemen? Meet de medewerkerstevredenheid voordat je je handtekening zet!”

ANDERE POSTS

Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community

A-kantoor wint Exact Cloud Award 2021

A-kantoor wint Exact Cloud Award 2021

Jury-rapport: Inspireren van ondernemers zit in het DNA. MKB-coaching, real-time boekhouding, value pricing passeerde de revue in de pitch. Maar bovenal verkoopt A-kantoor aandacht geen tijd!

Connect Live 2021

Connect Live 2021

Donderdagmiddag 25 november vindt het jaarlijkse Connect Live plaats. Een regionaal ondernemersfestival in Stadion Galgenwaard met een programma vol inspiratie, creatie, samenwerken en ontmoeten.

Slush 2021

Slush 2021

Heb jij of werk jij bij een start-up en ben je klaar voor de volgende stap? Wil je zakendoen en gericht netwerken met bedrijven en investeerders? Ga dan mee met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) naar Slush 2021, het grootste en belangrijkste start-up event ter wereld. Slush 2021 wordt gehouden van 29 november tot en met 3 december in Helsinki, Finland. Er zijn twee verschillende programma’s. Je kunt deelnemen vanaf 29 of 30 november.

Startup van het jaar van Utrecht Region

Startup van het jaar van Utrecht Region

Yes, de Startup of the Year competitie van de regio Utrecht is terug! De stembussen zijn geopend, dus meld jezelf of jouw favoriete startup vandaag nog aan.

Stem op A-kantoor om Exact Cloud Award te winnen

Stem op A-kantoor om Exact Cloud Award te winnen

A-Kantoor (huurder 500) zit in de top 10. De Exact Cloud Award is de verkiezing voor accountants- en administratiekantoren die innovatie en samenwerking met hun klanten naar een hoger niveau brengen.

Het programma van Crossroads 2021 is LIVE!

Het programma van Crossroads 2021 is LIVE!

Hét startup event van Utrecht Region! Met waardevolle sessies over o.a. energy transition, duurzaamheid en funding. De connecties om verder te groeien maak je op Crossroads!

Martin Haagoort te gast in online tv programma On Air!

Martin Haagoort te gast in online tv programma On Air!

Dotslasher Martin Haagoort van Intellerts is een van de 1e gasten in het nieuwe online tv programma van Remy Gieling: OnAir! Over de impact van kunstmatige intelligentie. Ook meekijken? Klik op dan onderstaande post!

X