Wat zou je als bestuurder, investeerder of aandeelhouder kunnen leren van de visie op medewerkerstevredenheid van 2DAYSMOOD? Dat gaat Joost van Klink je in deze blog uitleggen. Sinds 2019 geeft Joost wekelijks groeiadvies aan 2DAYSMOOD als strategische en betrokken sparringspartner.

De samenwerking tussen Joost en 2DAYSMOOD is opgebloeid via het corporate partnerschap tussen Dotslash Utrecht (waar 2DAYSMOOD is gehuisvest) en SHV (voormalige werkgever van Joost). De klik was zo sterk, dat Joost besloot zijn carrière bij de ‘corporate’ af te ronden en zichzelf verder te ontwikkelen door terug te gaan naar de basis van ondernemen: start-ups en scale-ups helpen met groeien!

Met zijn vers opgedane kennis bij 2DAYSMOOD en jarenlange ervaring, heeft hij nu een boodschap voor de grotere spelers op de bedrijvenmarkt.

Overnames: een logisch onderdeel van de groeistrategie, dat helaas vaak faalt

Joost: “Na 30 jaar in het Nederlandse bedrijfsleven heb ik veel bedrijfsovernames van dichtbij gezien. Naast organische groei via het openen van filialen, het trekken van nieuwe klanten of het vergroten van de ‘share of wallet’ bij bestaande klanten, zijn overnames een logisch onderdeel van de groeistrategie van bedrijven.
Groei door overnames heeft voordelen: in één stap kan een bedrijf veel extra klanten toevoegen, een nieuwe markt betreden of haar marktaandeel vergroten, terwijl de bestaande ‘backoffice’ efficiënter kan worden ingezet. Een hefboomeffect voor de financiële resultaten. Op papier althans……

Helaas behalen in de realiteit veel van de overnames niet het beoogde resultaat. Ongeveer 70% van de overnames voldoet niet aan de verwachtingen of heeft zelfs een negatieve impact op de financiële resultaten. Bedrijven die ervaring hebben in het doen van overnames halen betere percentages. Zij weten hoe belangrijk een goed vooronderzoek (of ‘due diligence’) is.”
Een goed vooronderzoek en integratieplan helpt

“In een goed onderzoek moeten niet alleen de financiële, juridische en commerciële zaken van het ‘target’ goed worden doorgelicht, maar moet er ook aandacht zijn voor de bedrijfscultuur en het management. Bij kennisintensieve bedrijven is het van belang zogenaamde key employees te identificeren: medewerkers die zich vaak net onder de hoogste managementlaag bevinden en inhoudelijk van de hoed en de rand weten en veel klanten aan zich hebben gebonden. Loopt deze ‘ruggegraat’ ontevreden de deur uit, dan koop je alsnog een lege huls!

Naast een goed onderzoek is een integratieplan belangrijk. Wie gaat welke actie nemen om het overgenomen bedrijf goed aan te sluiten en te zorgen dat de klanten en medewerkers blijven? Ook het monitoren en bijsturen van het integratieplan is van belang. Wat gebeurt er werkelijk in de eerste 100 dagen na de overname? Hoeveel impact heeft de overname op de stress en ontevredenheid in de organisatie, op specifieke locaties, afdelingen en teams?”

De tool van 2DAYSMOOD leidt tot een beter vooronderzoek en integratieproces

“Nu ik als adviseur in aanraking ben gekomen met de door 2DAYSMOOD ontwikkelde real-time meting van medewerkerstevredenheid en de eNPS (employee Net Promotor Score), ben ik ervan overtuigd dat deze strategische tool een belangrijke rol kan spelen in overname processen.
Vóór een overname kan de medewerkerstevredenheid en de eNPS belangrijke input leveren voor de besluitvorming: nemen we het bedrijf inderdaad over en zo ja, tegen welke waarde? Tijdens de integratie geeft de tool goed inzicht in hoe het integratieplan verloopt en waar moet worden bijgestuurd.

Aangezien een meting van de medewerkerstevredenheid en de eNPS eenvoudig en snel te regelen is, zeg ik: bedrijf overnemen? Meet de medewerkerstevredenheid voordat je je handtekening zet!”

ANDERE POSTS

Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community

dotslash award

(Bovenstaande technologie wordt mogelijk gemaakt door Dotslasher: Intractive)

Nieuwe podcast ./on-air: OnWine en Vedea over Funding

Nieuwe podcast ./on-air: OnWine en Vedea over Funding

In deze podcastaflevering: Teun Aalbers en Casper Hendriks over de uitdagingen en successen van het financieren van hun startups. Ontdek hun ervaringen met sharefunding, de Rabobank innovatielening, en steun van de ROM Utrecht Region. Waar vind je funding en hoe waardeer je jouw startup? Luister nu voor inzichten en tips!

Werken bij MVO Nederland

Werken bij MVO Nederland

DOENDENKERS, ZINGEVERS en HARTMAKERS OPGELET Werken aan het allerbelangrijkste wat we hebben: onze natuur en maatschappij. Als je dat wilt, zonder dat het alleen bij praten blijft, moet je bij MVO Nederland zijn, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Europa. Hier...

Dotslash & Eyevestor lanceren nieuw funding platform

Dotslash & Eyevestor lanceren nieuw funding platform

Dotslash gaat samenwerken met online funding platform Eyevestor om het Dotslash Funding Platform te lanceren. Dit nieuwe platform maakt het voor Dotslashers eenvoudig om aandelen digitaal uit te geven en kapitaal op te halen, met kosteloze ondersteuning van partners als Rabobank en Deloitte. Het initiatief biedt niet alleen toegang tot een brede digitale community van investeerders, maar vergroot ook de kansen voor startups en scale-ups om aanvullende financiering te verkrijgen.

Service Medewerker

Service Medewerker

Word jij vooral blij van mensen helpen? Zou je dat graag doen vanuit ons bruisende kantoor bij Dotslash Utrecht? En vind jij ook dat digitale zorg voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn? Dan zoeken wij jou! Wat ga je doen? Jij helpt patiënten en cliënten van...

Living Lab Utrecht x Dotslash @ Zorg & ICT beurs

Living Lab Utrecht x Dotslash @ Zorg & ICT beurs

Woensdag 14 juni tussen 11.00-12.30 is de Living Lab Utrecht | Dotslash bijeenkomst in de Jaarbeurs Utrecht. Op maandag 12 juni start de Dutch Health Week een initiatief van de Dutch Health Hub. De plek waarbij 15.000 professionals uit de zorg en life sciences bij...

Hoe de zorg steeds slimmer, goedkoper en menselijker wordt

Hoe de zorg steeds slimmer, goedkoper en menselijker wordt

Het aantal slimme oplossingen in de zorg, van menselijke samenwerking tot technologische uitvindingen, neemt in rap tempo toe. In dit whitepaper van Dytter ontdek je aan de hand van talloze voorbeelden, hoe de zorg steeds slimmer, goedkoper én menselijker wordt.

EFRO subsidie, voor wie wat waar wanneer?

EFRO subsidie, voor wie wat waar wanneer?

Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkelingen (EFRO) speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van regionale ontwikkeling in Europa. In de regio Utrecht biedt het EFRO-subsidieprogramma genaamd Kansen voor West III een unieke kans voor innovatieve projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van de regio. In deze blogpost zullen we de belangrijkste aspecten van het EFRO-subsidieprogramma in de regio Utrecht bespreken, inclusief de prioriteiten, openstaande calls en het aanvraag proces.