Eyevestor: een nieuwe manier van investeren.
Op dinsdag 9 mei verzorgde het bij Dotslash gevestigde Eyevestor, een kennissessie over Sharefunden. Tijdens deze sessie deelt onder andere Mark de Raaij (ook een Dotslasher) hoe hij met zijn bedrijf Blue Current binnen enkele maanden 5 miljoen euro funding ophaalde mbv Eyevestor.
Gijs had a dream
Gijs Dalen Meurs, de oprichter van Eyevestor, had na een carrière bij Citigroup de droom om laagdrempelig te kunnen investeren in bedrijven. Hij wilde investeerders de mogelijkheid bieden om gemakkelijk in- en uit te stappen. Zijn inspiratiebron was de verhuur van zijn vakantiehuisje via AirBnB. Meurs wilde de toegankelijkheid van investeren in bedrijven vergroten. Na het wakker worden met de naam Eyevestor in zijn hoofd, begon hij zijn droom te verwezenlijken. Eyevestor staat voor ‘Equity You Earn’, waarbij de term ‘vestor’ doelt op investeerders die niet alleen geld storten, maar ook in bredere zin deelnemen. Zij hebben meer belangen dan alleen financieel gewin. Eyevestor heeft als doel investeerders te betrekken en te laten participeren in het bedrijf waarin ze investeren.
Eyevestor (./100) in de praktijk
De Utrechtse slaaptreinvervoerder European Sleeper is een mooi voorbeeld van hoe Eyevestor werkt. Twee ondernemers hadden een droom om een nachttreinennetwerk in Europa op te zetten en benutten hun community om deze droom te verwezenlijken. 12.000 mensen schreven zich binnen vier maanden in voor de nieuwsbrief. Daarvan reageerden ruim 2.000 positief op de vraag om te investeren, wat goed was voor een commitment van ruim 2.000.000 euro. Binnen 15 minuten was de beoogde 500.000 euro volgeschreven. Eyevestor biedt een laagdrempelige manier om te investeren in een bedrijf, zonder dat het traditionele, complexe processen voor uitgifte van aandelen met zich meebrengt.
Wat is Sharefunding?
Sharefunding maakt gebruik van community engagement. Het is een combinatie van crowdfunding, employee participation, cap-table management en een stock exchange. Door het ophalen van geld via Eyevestor wordt een andere cashpositie gecreëerd, wat het vervolgens gemakkelijker maakt om leningen en andere financieringsvormen te verkrijgen en binnen bereik brengt. De huidige mogelijkheden voor employee participation worden vooral vanuit de werkgever geredeneerd. Met Sharefunding wordt de medewerker meer betrokken bij het bedrijf en kan er veel meer worden bereikt.
Partners zoals Incredible Ventures (./500)
Eyevestor koppelt bedrijven (founders) die willen sharefunden aan diverse partners. Bij het opzetten van een onderneming en bij sharefunding zijn er verschillende zaken waar rekening mee gehouden moet worden, zoals de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) of de Algemene Ledenvergadering (ALV), de juridische structuur, compliancy, waarderingen en marketing. Gelukkig is er een draaiboek beschikbaar om dit proces soepel te laten verlopen. Ook is het belangrijk om notariële zaken op orde te hebben. Partners helpen hierbij.
Een van de partners waar Eyevestor mee samenwerkt is bijvoorbeeld het bedrijf Incredible Ventures. (Gevestigd in gebouw ./500 van onze startup/scaleup campus in Utrecht)
Eyevestor en Blue Current (./100)
Mark de Raaij van Blue Current haalde met behulp van Eyevestor 5 miljoen euro op bij 483 investeerders in 2 milestones. De eerste bij de crowd, de tweede bij VC’s die door het succes van de eerste zelf aanbelden om mee te doen. Voorheen moesten zij zelf achter VC’s aanjagen om in gesprek te komen. Bij een borrel van Dotslash Utrecht kwamen De Raaij en Eyevestor onder het genot van een biertje met elkaar in contact. Bij Rabobank (partner van Dotslash) kregen zij een innovatielening, maar geld ophalen bij banken bleek lastig. De coronacrisis zorgde vervolgens ook bij dit bedrijf uit het niets voor enorme uitdagingen.
Hoe BlueCurrent in coronatijd toch investeerders wist te vinden dankzij sharefunding: lessen en tips
De coronacrisis heeft veel bedrijven voor enorme uitdagingen gesteld, zo ook BlueCurrent. Door slim gebruik te maken van hun netwerk en nieuwe contacten hebben ze het hoofd boven water weten te houden.
Netwerk en nieuwe contacten
Als bedrijf dat bij Dotslash gevestigd is, kreeg BlueCurrent gelukkig introducties bij organisaties als de ROM, de Economic Board, Deloitte, Gemeente Utrecht en Rabobank. Uiteindelijk wisten ze de Corona Overbruggings Lening (COL) te krijgen en konden ze het hoofd boven water houden. Later kwamen ze in contact met Eyevestor, waarvan ze achteraf zeggen dat ze dit veel eerder hadden moeten doen.
Vergelijkbare bedrijven
Om te kijken hoe andere bedrijven het aanpakten, onderzocht BlueCurrent welke afwegingen andere bedrijven maakten en kozen ze zelf voor een coöperatie. Om investeerders te interesseren, maakten ze een landingspagina met een BIDboek en waardering en een video en openden ze de voorinschrijving. Na de reservering kregen mensen de uitnodiging om via Eyevestor te investeren.
Snelle funding
Binnen 24 uur was de campagne volledig gefund, en dat was ook de max op dat moment. Volgens BlueCurrent kon Eyevestor het eigen verhaal uitleggen en volgens hun eigen filosofie te werk gaan en daar mensen bij zoeken. Hierdoor kon BlueCurrent zich focussen op de lange termijn en niet de korte termijn.
Investeerders en VC’s
Bij gesprekken met VC’s moet je steeds opnieuw je verhaal aanpassen aan de desbetreffende VC. BlueCurrent maakte gebruik van een partner die ervaring heeft met het ophalen van geld via deze weg.
Tip van Mark aan Eyevestor: de funnel van Eyevestor kan nog soepeler in minder stappen, zodat er minder mensen afvallen tijdens de onboarding. Eyevestor werkt voor de verbetering van dit onderdeel samen met IGNE (ook Dotslasher).
Lessen en tips van Mark de Raaij:
- Funding ophalen heeft aandacht nodig en je kunt het er niet even bij doen. Het vergt volle focus anders gaat je business uit koers en moet je de aandacht weer richten om dat recht te trekken. Denk niet dat het klaar is als het geld is opgehaald, want dat is het niet.
- Houd er rekening mee dat bekenden van je gaan investeren.
- Bij elk gesprek met VC’s voelde het alsof het mes op de keel werd gezet, en dat is niet goed voor de waarderingen. Die gesprekken liepen heel anders na de succesvolle campagne op Eyevestor.
- Overweeg vooraf of je Engelstalig wilt werken. BlueCurrent besloot dit te doen en haalde 10 internationale investeerders binnen. Ze realiseerden zich echter later pas dat ze dan ook alle communicatie in het Engels moesten doen, ook voor die paar Engelstaligen.
Na het ophalen van 2,5 miljoen in de eerste ronde, hadden we veel meer controle tijdens de gesprekken met de 4 VC’s die nog geïnteresseerd waren. Dit kwam mede doordat er al een waardering was vastgesteld. Hierdoor kon BlueCurrent de verschillende partijen tegen elkaar uitspelen. Het is echter wel zo dat VC’s veel meer aandacht vragen in vergelijking met de groep investeerders via Eyevestor.
Uiteindelijk hebben we na een paar maanden intensief te hebben gewerkt, een totaalbedrag van 5 miljoen opgehaald. Dit was niet de makkelijkste opgave, maar uiteindelijk wel enorm succesvol besluit mark aan het slot van zijn interessante presentatie.
Bekijk onderstaande video over Eyevestor: