Overzicht

Terugblik: Kennissessie Deloitte Wat is mijn startup waard?

Partners
Startup
Scaleup
Events
16/6/2025
Partner locatie afbeelding

Op 11 juni organiseerden we samen met Deloitte een kennissessie over het bepalen van de waarde van je bedrijf. In deze recap lees je welke waarderingsmethodes er zijn, wanneer je welke methode toepast, en waarom realistische aannames essentieel zijn voor een goede inschatting van je bedrijfswaarde.

Samen met onze partner Deloitte organiseerde Dotslash Utrecht op 11 juni een kennissessie over het bepalen van de waarde van je bedrijf.

Het doel van de sessie was om inzicht te geven in verschillende waarderingsmethodieken, afgestemd op de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt.
In deze post delen we een korte samenvatting (take-aways) van deze kennissessie.

Ben je founder van een start-up of scaleup in de regio Utrecht en wil je graag nog een keer vrijblijvend doorpraten met iemand van Deloitte? Dat kan! Laat het ons aub even weten, dan plannen we dat graag voor je intijdens een van de inloopspreekuren bij ons op de Dotslash campus.

Belangrijke take-aways:

Waardering is maatwerk
Er bestaat geen standaardaanpak. De juiste methode hangt af van de fase van je bedrijf, het doel van de waardering en de context.

Waarde is iets anders dan prijs
Waarde is gebaseerd op verwachte toekomstige kasstromen of theoretische modellen. Prijs is wat een koper bereid is te betalen. Die twee kunnen flink uiteenlopen.

Welke methode gebruik je wanneer?

Voor volwassen bedrijven:

  • DCF-methode (Discounted Cash Flow): Diepgaand en nauwkeurig. Werkt met prognoses van toekomstige kasstromen, rekening houdend met tijd en risico.
  • Multiple-methode: Eenvoudiger en sneller. Vermenigvuldigt bijvoorbeeld EBITDA met een factor op basis van vergelijkbare deals of beursgenoteerde bedrijven (transaction of trading multiples).

Voor start-ups en scale-ups:

  • VC-methode (Venture Capital): Werkt terug vanaf een verwachte exitwaarde en het gewenste rendement voor investeerders.
  • Berkus-methode: Praktisch voor vroege fase bedrijven zonder veel cijfers. Maximaal vijf succesfactoren à €500.000 elk, met een totale waardering van maximaal €2,5 miljoen.

Realistische aannames zijn cruciaal
Vooral bij toekomstgerichte waarderingen is het belangrijk om realistische uitgangspunten te gebruiken. Te rooskleurige inschattingen leiden vaak tot overschatting van de waarde.

We hopen dat de sessie je waardevolle inzichten heeft geboden. Wil je verder sparren over de waarde van jouw bedrijf of heb je nog vragen?

./gerelateerde Dotslashers

LearnedLearned

Learned

./100
AI
Headliners ITHeadliners IT

Headliners IT

./400
IT en Apps
B2B
Popup + StampsPopup + Stamps

Popup + Stamps

./500
B2B
IT en Apps
TrustionTrustion

Trustion

./400
B2B
ThreatlabsThreatlabs

Threatlabs

./93
B2B
IT en Apps
SmartQASmartQA

SmartQA

./100
B2B
FunnelboostFunnelboost

Funnelboost

./400
B2B
Marketing
ConfluxConflux

Conflux

./93
AI
B2B
IT en Apps
GENYUS FinanceGENYUS Finance

GENYUS Finance

./93
B2B
DigilyfeDigilyfe

Digilyfe

./93
No items found.
ParagonERPParagonERP

ParagonERP

./100
B2B
Fintech
PocketCFOPocketCFO

PocketCFO

./93
B2B
Fintech
&co Health&co Health

&co Health

./93
Health
HSAprogramHSAprogram

HSAprogram

./500
B2B
Marketing
LZC Landelijk ZorgcollectiefLZC Landelijk Zorgcollectief

LZC Landelijk Zorgcollectief

./400
Health
IT en Apps
SpatialiseSpatialise

Spatialise

./400
B2B
Onderwijs Innovatie GroepOnderwijs Innovatie Groep

Onderwijs Innovatie Groep

./93
B2B
Edu
Edtech
AexusAexus

Aexus

./500
B2B
Experience-DataExperience-Data

Experience-Data

./400
AI
Viduet HealthViduet Health

Viduet Health

./93
Health