CES, Las Vegas (NV) en UTRECHT, Nederland – 10 januari 2023 – DialogueTrainer, een Nederlandse scale-up in online soft skill training, is ‘s werelds eerste digitale simulatieplatform dat grote groepen traint en de ROI op soft skills-trainingen meetbaar maakt. DialogueTrainer biedt daarmee een praktische en wetenschappelijke basis voor service, sales, werkcoördinatie en snelle onboarding. De afgelopen dagen heeft DialogueTrainer de internationale markt hiermee kennis laten maken op CES 2023, de grootste en meest invloedrijke tech-beurs ter wereld. 

Soft skills zijn essentieel om succesvol te zijn in het bedrijfsleven. Veel bedrijven hebben echter geen goed inzicht in het vaardigheidsniveau van hun professionals, met grote verborgen kosten als gevolg. Het World Economic Forum schat dat de ‘soft skill gap’ alleen al de Amerikaanse economie jaarlijks 160 miljard dollar zal kosten. Uit onze gesprekken tijdens CES 2023 blijkt dat managers meer en meer de noodzaak zien om in de ontwikkeling van deze vaardigheden te gaan investeren. 

DialogueTrainer is een 2023 CES Innovation Award-winnende oplossing voor the Future of Work. Het is een voorbeeld van hoe digitalisering mogelijkheden creëert voor training en performance support. Met online gesprekssimulaties kunnen medewerkers moeilijke gesprekken oefenen in een ‘veilige’ leeromgeving, waarin kennisontwikkeling centraal staat. De simulaties speel je online, op elk moment en elk apparaat, inclusief Virtual Reality en geïntegreerd in online leeromgevingen.

Elke simulatie combineert een duidelijke werkuitdaging met een gevalideerde oplossing: een gespreksmodel. Dit model omvat expertise van de meest effectieve professionals, en wat lerende professionals doen, inclusief de effecten daarvan. Professionals doen ervaring op met de dynamiek van het gesprek en leren van feedback. Zo leer je valkuilen herkennen en haalbare doelen stellen, waardoor aanwezige skills beter worden ingezet. Via scores stelt het platform managers, HR en L&D in staat om prestaties en voortgang te monitoren en hierover duidelijke ontwikkelgesprekken te voeren. Doordat gespreksmodellen keuzes relateren aan bedrijfsresultaten, wordt de ROI op Soft Skills meetbaar.

DialogueTrainer richt zich op drie expertisegebieden:

  • Sales en Klantenservice, inclusief het bouwen en herstellen van relaties, met als gevolg minder klantverloop en nieuwe verkoopkansen,
  • Efficiënte samenwerking, waardoor fouten worden voorkomen en meer wordt bereikt,
  • Management, voor snelle onboarding en om professionals sterk te positioneren, hen te ontwikkelen en hun betrokkenheid te vergroten.

“Soft Skills zijn een essentieel maar ongrijpbaar onderdeel van bedrijfsontwikkeling”, zegt Michiel Hulsbergen, CEO van DialogueTrainer. “Als impliciete kennis zijn soft skills moeilijk te meten. Management mist dus informatie voor sturing en voor training betekent het dat vaak alleen deelnemerstevredenheid wordt geëvalueerd. Daar trainen we niet voor. Online simulaties hebben als groot voordeel dat ze management in staat stellen om professionals te trainen en uit te dagen om zich te ontwikkelen. Dit is een cruciale volgende stap voor organisaties die afhankelijk zijn van communicerende professionals. En dat is elke organisatie. We hebben een prijs gewonnen omdat we ervaringsleren praktisch maken en bedrijven inzicht geven in de ontwikkeling van soft skills.”

Klaar voor gebruik
Ons Future of Work-simulatieplatform heeft de hoogste TRL (Technology Readiness Level 9) en kan eenvoudig worden geïntegreerd in elke digitale leeromgeving of LMS met bewezen internationale tractie. Het is schaalbaar en aanpasbaar aan elke markt, taal of cultuur.

Simulatietraining op basis van wetenschap
DialogueTrainer, een spin-off van de Universiteit Utrecht, heeft een duidelijke wetenschappelijke basis en is inmiddels ruimschoots praktisch gevalideerd. Om gevalideerde simulaties te ontwikkelen hebben we met experts tientallen gespreksmodellen in kaart gebracht en gerelateerd aan heldere bedrijfsdoelstellingen. Als academische startup met een team van software developers en psychologen dragen we zowel bij aan organisatieontwikkeling en onderwijs, als aan wetenschappelijk onderzoek. Een wetenschappelijk artikel over het gebruik van online simulaties bij het aanleren van soft skills is hier te vinden.