Werkgeluk zal de komende jaren de nieuwe standaard worden binnen organisaties. Het voorkomen van werkstress en het stimuleren van werkplezier en betrokkenheid is niet alleen gezond voor werknemers, maar is volgens onderzoek ook essentieel voor succesvolle organisaties. Zo kan een hoge betrokkenheid onder medewerkers resulteren in een stijging van 45% in productiviteit en een daling van 59% in het personeelsverloop. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor het creëren van gelukkige en presterende medewerkers, is continu inzicht in het werkgeluk in teams en hoe de werkomgeving daar invloed op uitoefent.
15 Seconden survey
Om organisaties te helpen met het realiseren van gelukkige medewerkers heeft 2DAYSMOOD, een HR Tech startup uit Utrecht, een realtime meetmethode ontwikkeld. Met een aantrekkelijke, anonieme 15 seconden survey en een slim analyseplatform creëren organisaties een continue interne feedbackloop. Voor het management, HR én de medewerker zelf biedt de wetenschappelijk onderbouwde enquêtesoftware concrete handvatten om de werksfeer te verbeteren.
Inmiddels helpt 2DAYSMOOD diverse bedrijven, klein en groot, met het ontwikkelen van een positiever werkklimaat. Zo werd spoornetbeheerder ProRail begin dit jaar klant met bijna 4500 medewerkers. Daarnaast werkt het team samen met software leveranciers, gemeenten, en instellingen in het onderwijs en de zorg. Deze laatste twee sectoren kampen momenteel met grote HR uitdagingen. Denk aan personeelstekorten, een hoog verloop en hoge werkdruk.
Investeren in mensen
Aan het begin van de zomer is bekend geworden dat 2DAYSMOOD een nieuwe investering heeft opgehaald van 360.000 euro. Volgens oprichters Martin Meulenkamp en Jan Pronk heeft hun bedrijf de groei simpelweg te danken aan de kracht van de meetmethode. “Het meten gebeurt snel, continu en op een leuke manier. Je haalt daarmee feedback naar boven die betrouwbaar en relevant is. Managers die ons online analyseplatform gebruiken, zien met name de slim aangeboden data als een enorm voordeel. Met cijfers op zak kun je ‘softe onderwerpen’ zoals werkgeluk of werkstress, toch meer daadkracht geven. Naar je medewerkers toe, of naar het management om middelen vrij te maken.” aldus CEO Martin Meulenkamp.
Toch is een goed product ontwikkelen vaak niet voldoende. Jan Pronk vult aan: “We hebben ingezet op een complementair team met verschillende expertises en leeftijden. Iedereen werkt vanuit passie en verantwoordelijkheid. Dat geeft nét die extra energie en positieve vibe in ons eigen kantoor en richting (potentiële) klanten.” De investering wordt dan ook gestoken in nieuwe talenten. “Met name in mensen die gaan helpen het product verder te ontwikkelen en mensen die onze klanten nog meer gaan ondersteunen,” vertelt Meulenkamp. “We helpen klanten om alle data die ze over de eigen organisatiecultuur binnenkrijgen, te vertalen naar acties. Bij zo’n data-gedreven aanpak is het namelijk essentieel om op de juiste momenten het gesprek face-to-face aan te gaan.”
Toekomstplannen
De komende tijd hoopt 2DAYSMOOD ook internationaal verder te groeien door de samenwerking met Amerikaanse en Australische partners uit te breiden. De eerstvolgende productvernieuwing die daarbij zal helpen is de koppeling tussen employee happiness en de KPI’s van een bedrijf. In het analyseplatform van 2DAYSMOOD kunnen organisaties de data over ontevredenheid, stress en betrokkenheid direct gaan koppelen aan hun eigen Key Performance Indicators. Denk aan
cijfers over het verloop en het ziekteverzuim. Diverse wetenschappelijke onderzoeken bewezen ook al dat er een positieve relatie bestaat tussen deze onderwerpen. Met de KPI koppeling kunnen directies ontdekken welke forse kosten ze kunnen besparen als ze investeren in het welzijn van hun medewerkers. Welke directeur wil nou niet zo’n win-win situatie op de werkvloer?
ANDERE POSTS
Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community
Vacature all-in-one Marketer Aexus
We are seeking an energetic and versatile All-in-one Marketer to join our team at Aexus, a dynamicentrepreneurial company based in Utrecht!This role is perfect for an all-round marketer with a passion for driving results, a strong grasp ofanalytics, and genuine...
Magnus energy en Ciratum bundelen krachten!
Magnus Energy en Ciratum hebben hun krachten gebundeld om hun dienstverlening in de energiesector te versterken en te verbreden. Deze strategische samenwerking is gericht op het aanbieden van innovatieve en holistische oplossingen aan Nederlandse klanten, met een...
Faqta vacature Backend Developer
Education is the foundation of our future, and we at Faqta are at the forefront of this evolution. It is our mission to help, support and educate teachers to bring primary school education into the 21st century. In just a few years, we've transformed the classroom...
Vacature Sales Advisor NextEnergy
Wil je de eerste contactpersoon zijn voor onze nieuwe klanten? Krijg je energie van klantcontact en help je graag mee aan de verdere ontwikkeling van onze startup? Een veelzijdige/veranderlijke salesfunctie waarin je je op zowel Inbound als Outbound kunt richten op een leuke manier en daarmee zowel je commerciële vaardigheden als je professionele capaciteiten in de duurzaamheidssector kunt verbeteren.
Vacature klantenservice medewerker bij NextEnergy
Zou je graag het aanspreekpunt willen zijn voor onze allereerste klanten? Krijg je energie van klantcontact en vind je het leuk om mee te helpen aan de verdere ontwikkeling van onze startup?
Bij NextEnergy bouwen we aan de energieleverancier van de toekomst. Met onze slimme app en een dynamisch inkoopsysteem kan elke Nederlander gemiddeld 40% besparen op zijn energierekening. Wij zijn op zoek naar zeer gemotiveerde en ambitieuze collega’s die niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken en een echte impact te maken binnen de energietransitie. Ben je klaar voor de volgende uitdaging?
Startup missie naar Web Summit Lissabon 2024
Wil je zaken doen, gericht netwerken met bedrijven of investeerders aantrekken? Meld je nu aan voor Web Summit 2024 in Lissabon.
Oproep: KVK Innovatie top 100
Meld je nu aan voor de KVK innovatie TOP 100. In 2022 stonden er maar liefst 8 (!) Dotslasher in de lijst. Daar kunnen we overheen toch?
Start-up missie naar Slush Helsinki 2024
Startup missie van RVO naar Slush Helsinki 2024 voor ambitieuze jonge techbedrijven met een schaalbaar business model en groeiambities! Meld je aan voor de start-up missie naar Slush 2024. 18-21 nov in Helsinki. Aanmelden kan tot 15 juli.
Medewerkersparticipatie kennissessie
Op 26 juni vanaf 16.00 in de event-space van Dotslash Utrecht krijgen we tekst en uitleg van Deloitte over medewerkersparticipatie (en een gratis daghap) meld je nu aan!
Pioniers van de Zorg: Winnaars van de Nationale Zorginnovatieprijs
Pioniers van de Zorg: Winnaars van de Nationale Zorginnovatieprijs Kunnen technologie en persoonlijke zorg hand in hand gaan? Tijdens de Zorg & ict-beurs schitterde Juvoly door de prestigieuze vakjuryprijs van €10.000 in de wacht te slepen met hun baanbrekende...