Werkgeluk zal de komende jaren de nieuwe standaard worden binnen organisaties. Het voorkomen van werkstress en het stimuleren van werkplezier en betrokkenheid is niet alleen gezond voor werknemers, maar is volgens onderzoek ook essentieel voor succesvolle organisaties. Zo kan een hoge betrokkenheid onder medewerkers resulteren in een stijging van 45% in productiviteit en een daling van 59% in het personeelsverloop. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor het creëren van gelukkige en presterende medewerkers, is continu inzicht in het werkgeluk in teams en hoe de werkomgeving daar invloed op uitoefent.

15 Seconden survey

Om organisaties te helpen met het realiseren van gelukkige medewerkers heeft 2DAYSMOOD, een HR Tech startup uit Utrecht, een realtime meetmethode ontwikkeld. Met een aantrekkelijke, anonieme 15 seconden survey en een slim analyseplatform creëren organisaties een continue interne feedbackloop. Voor het management, HR én de medewerker zelf biedt de wetenschappelijk onderbouwde enquêtesoftware concrete handvatten om de werksfeer te verbeteren.
Inmiddels helpt 2DAYSMOOD diverse bedrijven, klein en groot, met het ontwikkelen van een positiever werkklimaat. Zo werd spoornetbeheerder ProRail begin dit jaar klant met bijna 4500 medewerkers. Daarnaast werkt het team samen met software leveranciers, gemeenten, en instellingen in het onderwijs en de zorg. Deze laatste twee sectoren kampen momenteel met grote HR uitdagingen. Denk aan personeelstekorten, een hoog verloop en hoge werkdruk.

Investeren in mensen
Aan het begin van de zomer is bekend geworden dat 2DAYSMOOD een nieuwe investering heeft opgehaald van 360.000 euro. Volgens oprichters Martin Meulenkamp en Jan Pronk heeft hun bedrijf de groei simpelweg te danken aan de kracht van de meetmethode. “Het meten gebeurt snel, continu en op een leuke manier. Je haalt daarmee feedback naar boven die betrouwbaar en relevant is. Managers die ons online analyseplatform gebruiken, zien met name de slim aangeboden data als een enorm voordeel. Met cijfers op zak kun je ‘softe onderwerpen’ zoals werkgeluk of werkstress, toch meer daadkracht geven. Naar je medewerkers toe, of naar het management om middelen vrij te maken.” aldus CEO Martin Meulenkamp.

Toch is een goed product ontwikkelen vaak niet voldoende. Jan Pronk vult aan: “We hebben ingezet op een complementair team met verschillende expertises en leeftijden. Iedereen werkt vanuit passie en verantwoordelijkheid. Dat geeft nét die extra energie en positieve vibe in ons eigen kantoor en richting (potentiële) klanten.” De investering wordt dan ook gestoken in nieuwe talenten. “Met name in mensen die gaan helpen het product verder te ontwikkelen en mensen die onze klanten nog meer gaan ondersteunen,” vertelt Meulenkamp. “We helpen klanten om alle data die ze over de eigen organisatiecultuur binnenkrijgen, te vertalen naar acties. Bij zo’n data-gedreven aanpak is het namelijk essentieel om op de juiste momenten het gesprek face-to-face aan te gaan.”

Toekomstplannen
De komende tijd hoopt 2DAYSMOOD ook internationaal verder te groeien door de samenwerking met Amerikaanse en Australische partners uit te breiden. De eerstvolgende productvernieuwing die daarbij zal helpen is de koppeling tussen employee happiness en de KPI’s van een bedrijf. In het analyseplatform van 2DAYSMOOD kunnen organisaties de data over ontevredenheid, stress en betrokkenheid direct gaan koppelen aan hun eigen Key Performance Indicators. Denk aan
cijfers over het verloop en het ziekteverzuim. Diverse wetenschappelijke onderzoeken bewezen ook al dat er een positieve relatie bestaat tussen deze onderwerpen. Met de KPI koppeling kunnen directies ontdekken welke forse kosten ze kunnen besparen als ze investeren in het welzijn van hun medewerkers. Welke directeur wil nou niet zo’n win-win situatie op de werkvloer?

ANDERE POSTS

Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community

Klantenservice medewerker bij Faqta

Klantenservice medewerker bij Faqta

Wil jij als klantenservice medewerker een centrale rol binnen het commerciële team van Faqta vervullen? Lees dan vooral verder en solliciteer bij Faqta!

Vacature parttime Financieel medewerker bij Friday Energy

Vacature parttime Financieel medewerker bij Friday Energy

We zoeken een teamspeler met een passie voor duurzaamheid, goede communicatieve vaardigheden en een hands-on mentaliteit. Minimaal HBO-niveau of vergelijkbare ervaring op financieel gebied wordt gevraagd.

Interesse? Bekijk dan deze vacature voor meer informatie!

Methode adviseur Regio Zuid / West bij Faqta

Methode adviseur Regio Zuid / West bij Faqta

De methode adviseurs bij Faqta zorgen er met hun enthousiasme voor dat meer scholen Faqta gaan gebruiken, terwijl ze voor hun klanten (basisscholen door heel Nederland) vooral een deskundige gesprekspartner zijn.

Vacature (Out of) Officemanager & Facilitair Ondersteuner

Vacature (Out of) Officemanager & Facilitair Ondersteuner

(OUT OF) OFFICE MANAGER & FACILITAIR ONDERSTEUNER We zoeken niet iemand die onze mail op afwezig zet als we er even niet zijn maar een officemanager en facilitair ondersteuner die ook graag van zijn/haar plek komt om buiten ons eigen kantoor zaken te regelen die...

Vacature: Stageplaats als Assistent Communitymanager bij Dotslash

Vacature: Stageplaats als Assistent Communitymanager bij Dotslash

Ben jij iemand die houdt van een dynamische werkomgeving waar elke dag anders is? Welkom bij Dotslash Utrecht, dé bruisende campus voor startups en scale-ups! Bij ons is geen dag hetzelfde. Je stapt ons kantoor binnen met een plan voor de dag, maar voordat je het weet, word je meegenomen door de waan van de dag. En jij? Jij houdt daarvan. Constant schakelen en inspelen op wat er gebeurt, dat is waar jij energie van krijgt.

Dotslash in Het Financieele Dagblad

Dotslash in Het Financieele Dagblad

🚀 Mooi artikel in Het Financieele Dagblad over Dotslash en onze plek in de Utrechtse start-up scene. Goed dat heel Nederland nu kan lezen dat #Utrecht de place to be is voor start- en scale-ups. ‘Bescheidenheid siert de mens’ maar dat mag best wat vaker gezegd worden 💪 😉. #Trots!

Lees het volledige artikel hier voor meer inzichten en inspiratie: https://lnkd.in/eGYu9VDH (gratis te lezen)

(p.s. door de opening van ons nieuwste pand aan de Europalaan 93 afgelopen kwartaal hebben we een paar kamers beschikbaar voor toffe start- of scale-ups. Stuur Jelle Drijver een DM voor meer informatie).

Blue Current winnaar Dotslasher of the Year award

Blue Current winnaar Dotslasher of the Year award

Blue Current, pionier in duurzame mobiliteit wint de Dotslasher of the Year Award 2023 bij Dotslash Utrecht en ontvangt prijzenpakket uit handen van Burgemeester Sharon Dijksma en John Fentener van Vlissingen.

Deloitte: Eindejaarstips voor ondernemers

Deloitte: Eindejaarstips voor ondernemers

Het einde van het jaar nadert en dat betekent één ding: tijd om de belastingzaken op orde te krijgen. Goed nieuws! Onze partner Deloitte heeft een goudmijn aan informatie samengesteld speciaal voor jullie. Check deze PDF.