Het is de week van de werkstress 2020, en juist nu, in de 2e coronagolf, neemt de beleving van werkstress en ontevredenheid toe bij medewerkers en managers. Dat tonen de wekelijkse enquêteresultaten van meer dan 50 Nederlandse organisaties en 3500 professionals. De extremere pieken worden veroorzaakt door stressoren zoals werkdruk en een verstoorde werk-privé balans. Maar de data tonen ook onze energiebronnen, relaties met collega’s spannen daarbij de kroon.

  1. Alle cijfers, trends en aanbevelingen worden uitgelicht in het Werkstress data rapport van 2DAYSMOOD. Dat is hier in te zien (PDF).
  2. In dit artikel lees je een samenvatting van de belangrijkste lessen uit het rapport (scroll voor Word versie en bijlagen).

Wij hopen organisaties (en jullie online lezerspubliek) te inspireren om aandacht te besteden aan werkstress. Is dit interessant voor jullie? Lees verder en deel het nieuws!

Waarom dit rapport?
Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben we te maken met onzekerheid, waakzaamheid en eenzaamheid. We gebruiken fysieke en mentale energiebronnen om deze gevoelens het hoofd te bieden. Maar als deze bronnen uitgeput raken ervaren we werkstress en komen we in de gevarenzone voor burn-outs. Welke invloed heeft dit op ons werk en welzijn? En hoe kunnen we onze energie weer aanvullen?

Als kennispartner van OVAL tijdens de Week van de Werkstress heeft 2DAYSMOOD diverse data geanalyseerd over werkstress tijdens de coronaperiode. Daarnaast doen onze werkgeluk experts, op basis van de inzichten, aanbevelingen.

15 Seconden survey

Om organisaties te helpen met het realiseren van gelukkige medewerkers heeft 2DAYSMOOD, een HR Tech startup uit Utrecht, een realtime meetmethode ontwikkeld. Met een aantrekkelijke, anonieme 15 seconden survey en een slim analyseplatform creëren organisaties een continue interne feedbackloop. Voor het management, HR én de medewerker zelf biedt de wetenschappelijk onderbouwde enquêtesoftware concrete handvatten om de werksfeer te verbeteren.
Inmiddels helpt 2DAYSMOOD diverse bedrijven, klein en groot, met het ontwikkelen van een positiever werkklimaat. Zo werd spoornetbeheerder ProRail begin dit jaar klant met bijna 4500 medewerkers. Daarnaast werkt het team samen met software leveranciers, gemeenten, en instellingen in het onderwijs en de zorg. Deze laatste twee sectoren kampen momenteel met grote HR uitdagingen. Denk aan personeelstekorten, een hoog verloop en hoge werkdruk.

Investeren in mensen
Aan het begin van de zomer is bekend geworden dat 2DAYSMOOD een nieuwe investering heeft opgehaald van 360.000 euro. Volgens oprichters Martin Meulenkamp en Jan Pronk heeft hun bedrijf de groei simpelweg te danken aan de kracht van de meetmethode. “Het meten gebeurt snel, continu en op een leuke manier. Je haalt daarmee feedback naar boven die betrouwbaar en relevant is. Managers die ons online analyseplatform gebruiken, zien met name de slim aangeboden data als een enorm voordeel. Met cijfers op zak kun je ‘softe onderwerpen’ zoals werkgeluk of werkstress, toch meer daadkracht geven. Naar je medewerkers toe, of naar het management om middelen vrij te maken.” aldus CEO Martin Meulenkamp.

Toch is een goed product ontwikkelen vaak niet voldoende. Jan Pronk vult aan: “We hebben ingezet op een complementair team met verschillende expertises en leeftijden. Iedereen werkt vanuit passie en verantwoordelijkheid. Dat geeft nét die extra energie en positieve vibe in ons eigen kantoor en richting (potentiële) klanten.” De investering wordt dan ook gestoken in nieuwe talenten. “Met name in mensen die gaan helpen het product verder te ontwikkelen en mensen die onze klanten nog meer gaan ondersteunen,” vertelt Meulenkamp. “We helpen klanten om alle data die ze over de eigen organisatiecultuur binnenkrijgen, te vertalen naar acties. Bij zo’n data-gedreven aanpak is het namelijk essentieel om op de juiste momenten het gesprek face-to-face aan te gaan.”

Toekomstplannen
De komende tijd hoopt 2DAYSMOOD ook internationaal verder te groeien door de samenwerking met Amerikaanse en Australische partners uit te breiden. De eerstvolgende productvernieuwing die daarbij zal helpen is de koppeling tussen employee happiness en de KPI’s van een bedrijf. In het analyseplatform van 2DAYSMOOD kunnen organisaties de data over ontevredenheid, stress en betrokkenheid direct gaan koppelen aan hun eigen Key Performance Indicators. Denk aan
cijfers over het verloop en het ziekteverzuim. Diverse wetenschappelijke onderzoeken bewezen ook al dat er een positieve relatie bestaat tussen deze onderwerpen. Met de KPI koppeling kunnen directies ontdekken welke forse kosten ze kunnen besparen als ze investeren in het welzijn van hun medewerkers. Welke directeur wil nou niet zo’n win-win situatie op de werkvloer?

ANDERE POSTS

Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community

Dotslash in Het Financieele Dagblad

Dotslash in Het Financieele Dagblad

🚀 Mooi artikel in Het Financieele Dagblad over Dotslash en onze plek in de Utrechtse start-up scene. Goed dat heel Nederland nu kan lezen dat #Utrecht de place to be is voor start- en scale-ups. ‘Bescheidenheid siert de mens’ maar dat mag best wat vaker gezegd worden 💪 😉. #Trots!

Lees het volledige artikel hier voor meer inzichten en inspiratie: https://lnkd.in/eGYu9VDH (gratis te lezen)

(p.s. door de opening van ons nieuwste pand aan de Europalaan 93 afgelopen kwartaal hebben we een paar kamers beschikbaar voor toffe start- of scale-ups. Stuur Jelle Drijver een DM voor meer informatie).

Blue Current winnaar Dotslasher of the Year award

Blue Current winnaar Dotslasher of the Year award

Blue Current, pionier in duurzame mobiliteit wint de Dotslasher of the Year Award 2023 bij Dotslash Utrecht en ontvangt prijzenpakket uit handen van Burgemeester Sharon Dijksma en John Fentener van Vlissingen.

Deloitte: Eindejaarstips voor ondernemers

Deloitte: Eindejaarstips voor ondernemers

Het einde van het jaar nadert en dat betekent één ding: tijd om de belastingzaken op orde te krijgen. Goed nieuws! Onze partner Deloitte heeft een goudmijn aan informatie samengesteld speciaal voor jullie. Check deze PDF.

Takeways nlgroeit bijeenkomst 1 nov bij Dotslash

Takeways nlgroeit bijeenkomst 1 nov bij Dotslash

Bondscoach Brian Farley (Honkbal) leerde ons tijdens de bijeenkomst van nlgroeit bij Dotsalsh dat je niet moet focussen op het winnen maar op de groei. Waardeer de effort niet het resultaat. Zo bouw je gemotiveerde teams. Meer take aways lees je in deze post.

Capgemini opent deuren voor Dotslashers zoals RosemanLabs

Capgemini opent deuren voor Dotslashers zoals RosemanLabs

In deze aflevering van Dotslash On Air duiken Jelle Drijver, Henk Vermeulen en Roderick Rosenburg diep in de wereld van technologische innovatie. Samen verkennen ze grensverleggende projecten, de kracht van samenwerking tussen startups en gevestigde bedrijven, en delen ze inzichten uit hun ervaringen. Een must-listen voor iedereen die geïnteresseerd is in de toekomst van technologie en ondernemerschap.

dotslash award

(Bovenstaande technologie wordt mogelijk gemaakt door Dotslasher: Intractive)

Nieuwe podcast ./on-air: OnWine en Vedea over Funding

Nieuwe podcast ./on-air: OnWine en Vedea over Funding

In deze podcastaflevering: Teun Aalbers en Casper Hendriks over de uitdagingen en successen van het financieren van hun startups. Ontdek hun ervaringen met sharefunding, de Rabobank innovatielening, en steun van de ROM Utrecht Region. Waar vind je funding en hoe waardeer je jouw startup? Luister nu voor inzichten en tips!

Werken bij MVO Nederland

Werken bij MVO Nederland

DOENDENKERS, ZINGEVERS en HARTMAKERS OPGELET Werken aan het allerbelangrijkste wat we hebben: onze natuur en maatschappij. Als je dat wilt, zonder dat het alleen bij praten blijft, moet je bij MVO Nederland zijn, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Europa. Hier...

Dotslash & Eyevestor lanceren nieuw funding platform

Dotslash & Eyevestor lanceren nieuw funding platform

Dotslash gaat samenwerken met online funding platform Eyevestor om het Dotslash Funding Platform te lanceren. Dit nieuwe platform maakt het voor Dotslashers eenvoudig om aandelen digitaal uit te geven en kapitaal op te halen, met kosteloze ondersteuning van partners als Rabobank en Deloitte. Het initiatief biedt niet alleen toegang tot een brede digitale community van investeerders, maar vergroot ook de kansen voor startups en scale-ups om aanvullende financiering te verkrijgen.