Het is de week van de werkstress 2020, en juist nu, in de 2e coronagolf, neemt de beleving van werkstress en ontevredenheid toe bij medewerkers en managers. Dat tonen de wekelijkse enquêteresultaten van meer dan 50 Nederlandse organisaties en 3500 professionals. De extremere pieken worden veroorzaakt door stressoren zoals werkdruk en een verstoorde werk-privé balans. Maar de data tonen ook onze energiebronnen, relaties met collega’s spannen daarbij de kroon.

  1. Alle cijfers, trends en aanbevelingen worden uitgelicht in het Werkstress data rapport van 2DAYSMOOD. Dat is hier in te zien (PDF).
  2. In dit artikel lees je een samenvatting van de belangrijkste lessen uit het rapport (scroll voor Word versie en bijlagen).

Wij hopen organisaties (en jullie online lezerspubliek) te inspireren om aandacht te besteden aan werkstress. Is dit interessant voor jullie? Lees verder en deel het nieuws!

Waarom dit rapport?
Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben we te maken met onzekerheid, waakzaamheid en eenzaamheid. We gebruiken fysieke en mentale energiebronnen om deze gevoelens het hoofd te bieden. Maar als deze bronnen uitgeput raken ervaren we werkstress en komen we in de gevarenzone voor burn-outs. Welke invloed heeft dit op ons werk en welzijn? En hoe kunnen we onze energie weer aanvullen?

Als kennispartner van OVAL tijdens de Week van de Werkstress heeft 2DAYSMOOD diverse data geanalyseerd over werkstress tijdens de coronaperiode. Daarnaast doen onze werkgeluk experts, op basis van de inzichten, aanbevelingen.

15 Seconden survey

Om organisaties te helpen met het realiseren van gelukkige medewerkers heeft 2DAYSMOOD, een HR Tech startup uit Utrecht, een realtime meetmethode ontwikkeld. Met een aantrekkelijke, anonieme 15 seconden survey en een slim analyseplatform creëren organisaties een continue interne feedbackloop. Voor het management, HR én de medewerker zelf biedt de wetenschappelijk onderbouwde enquêtesoftware concrete handvatten om de werksfeer te verbeteren.
Inmiddels helpt 2DAYSMOOD diverse bedrijven, klein en groot, met het ontwikkelen van een positiever werkklimaat. Zo werd spoornetbeheerder ProRail begin dit jaar klant met bijna 4500 medewerkers. Daarnaast werkt het team samen met software leveranciers, gemeenten, en instellingen in het onderwijs en de zorg. Deze laatste twee sectoren kampen momenteel met grote HR uitdagingen. Denk aan personeelstekorten, een hoog verloop en hoge werkdruk.

Investeren in mensen
Aan het begin van de zomer is bekend geworden dat 2DAYSMOOD een nieuwe investering heeft opgehaald van 360.000 euro. Volgens oprichters Martin Meulenkamp en Jan Pronk heeft hun bedrijf de groei simpelweg te danken aan de kracht van de meetmethode. “Het meten gebeurt snel, continu en op een leuke manier. Je haalt daarmee feedback naar boven die betrouwbaar en relevant is. Managers die ons online analyseplatform gebruiken, zien met name de slim aangeboden data als een enorm voordeel. Met cijfers op zak kun je ‘softe onderwerpen’ zoals werkgeluk of werkstress, toch meer daadkracht geven. Naar je medewerkers toe, of naar het management om middelen vrij te maken.” aldus CEO Martin Meulenkamp.

Toch is een goed product ontwikkelen vaak niet voldoende. Jan Pronk vult aan: “We hebben ingezet op een complementair team met verschillende expertises en leeftijden. Iedereen werkt vanuit passie en verantwoordelijkheid. Dat geeft nét die extra energie en positieve vibe in ons eigen kantoor en richting (potentiële) klanten.” De investering wordt dan ook gestoken in nieuwe talenten. “Met name in mensen die gaan helpen het product verder te ontwikkelen en mensen die onze klanten nog meer gaan ondersteunen,” vertelt Meulenkamp. “We helpen klanten om alle data die ze over de eigen organisatiecultuur binnenkrijgen, te vertalen naar acties. Bij zo’n data-gedreven aanpak is het namelijk essentieel om op de juiste momenten het gesprek face-to-face aan te gaan.”

Toekomstplannen
De komende tijd hoopt 2DAYSMOOD ook internationaal verder te groeien door de samenwerking met Amerikaanse en Australische partners uit te breiden. De eerstvolgende productvernieuwing die daarbij zal helpen is de koppeling tussen employee happiness en de KPI’s van een bedrijf. In het analyseplatform van 2DAYSMOOD kunnen organisaties de data over ontevredenheid, stress en betrokkenheid direct gaan koppelen aan hun eigen Key Performance Indicators. Denk aan
cijfers over het verloop en het ziekteverzuim. Diverse wetenschappelijke onderzoeken bewezen ook al dat er een positieve relatie bestaat tussen deze onderwerpen. Met de KPI koppeling kunnen directies ontdekken welke forse kosten ze kunnen besparen als ze investeren in het welzijn van hun medewerkers. Welke directeur wil nou niet zo’n win-win situatie op de werkvloer?

ANDERE POSTS

Hieronder vind je meer posts/nieuws uit de Dotslash Community

Front-end Developer bij Bittiq

Front-end Developer bij Bittiq

Front-end developer Bittiq is looking for creative IOS/Android developers with varied levels of experience. The most important characteristic is the ability to take initiative and think outside the box . Start: Winter 2020/21 ​Location: Utrecht, remote work is...

Back-end developer bij Bittiq

Back-end developer bij Bittiq

​Back-end Developer Bittiq is looking for back-end developers who are committed to continuous development and have affinity for serverless technologies. Start: Autumn / Winter 2020 ​Location: Utrecht, remote work is possible ​ A bit about Bittiq At Bittiq we are...

Business Developer (Sales)

Business Developer (Sales)

Business Developer Job description Direct Impact is op zoek naar versterking Wij groeien...... Groeien hard! Maar om deze vorm vast te houden zijn we op zoek naar nieuwe collega's. Wij zijn bezig met het opzetten en professionaliseren van ons sales department. Yes,...

E-mail Marketeer bij Direct Impact

E-mail Marketeer bij Direct Impact

Email Marketeer Job description We are looking for an Email / CRM / database Marketeer to join our Recruitment Marketing team What others think you do You spend your days spamming customers with emails about the latest jobs What you actually do & how you get it...

Online Marketeer bij Direct Impact

Online Marketeer bij Direct Impact

Online Marketeer Job description We are looking for an experienced Online Marketeer to make some Direct Impact for our customers & partners in Recruitment Marketing. What others think you do  Read LinkedIn posts all day What you actually do & how you get it...

Conversion Specialist / Web Analyst bij Direct Impact

Conversion Specialist / Web Analyst bij Direct Impact

Conversion & Web Analyst Job description Wij zijn op zoek naar een analytical superster en vindt het leuk om in contact te staan met kandidaten! Jij kan het verschil maken en Google Analytics heeft geen geheimen voor je. Een kritische blik, jij begrijpt op welke...

X